Google is nooit succesvol geweest met sociale netwerken. In een podcastinterview met econoom Tyler Cowen geeft voormalig CEO Eric Schmidt van Google toe dat dat voornamelijk zijn fout is.

Schmidt werd gevraagd naar de misstappen van Google met sociale netwerken en specifiek met Google Groups.

“In de eerste plaats moet ik zelf de verantwoordelijkheid nemen voor die mislukking”, zegt Schmidt over Google Groups dat de meeste mensen alleen hebben gebruikt om e-mailgroepen op te zetten, terwijl het bedoeld was als sociaal netwerk.

“Er zijn meerdere dingen niet goed gegaan, maar dit was wel de grootste miskleun in de periode dat ik CEO was.”

Cowen kwam met de stelling dat Google als bedrijf misschien niet het juiste DNA heeft om een vernieuwend en groot sociaal netwerk te ontwikkelen.

"Mijn antwoord daarop is dat wij het zelf niet gebruikten toen we jong waren en beter op ons gemak waren met telefoons en email toen sociale netwerken in opkomst waren", zegt Schmidt die tussen 2001 en 2011 aan de leiding stond bij Google. "En er was een iets jongere generatie die achter die ontwikkeling zat."

"Omdat we het niet collectief gebruikten, denk ik dat we niet helemaal begrijpen hoe we het zouden moeten doen", erkent hij.

Kort nadat Schmidt aftrad als CEO en Larry Page hem opvolgde, introduceerde het bedrijf Google+, misschien wel de meest agressieve poging om ook een geslaagd sociaal netwerk op te bouwen. Maar dat is nooit echt gelukt, vorige maand kondigde Google aan de stekker uit de consumentenversie te trekken. En er waren meer rampzalige pogingen, zoals Google Buzz en Google Wave.

Een van de weinige lichtpunten in de geschiedenis van Google op het gebied van sociale media is de overname van YouTube in 2006.

"We hebben nu een behoorlijk sterk sociaal netwerk met YouTube, maar ik denk dat het wel zo eerlijk is toe te geven dat de opkomst van Facebook enzovoort gebeurde toen ik de leiding had", zegt Schmidt.

Ex-baas van Google geeft toe: we hebben gefaald met sociale media

LEES OOK: Google Plus is dood – dit zijn 15 andere Google-producten en -diensten die nu niet meer bestaan